woensdag 24 juli 2013

[al-Albaanie & al-`Othaymien] Het doorslikken van slijm tijdens het vasten in Ramadaan


Shaych Mohammed Naasir ad-Dien al-Albaanie (رحمه الله) werd het volgende gevraagd:

Vraagsteller:
O Shaych, met betrekking tot het slijm wat uit de neus neerdaalt naar de keel, verbreekt dit het vasten?
Shaych al-Albaanie (رحمه الله):
Vanuit de neus rechtreeks naar de keel verbreekt het vasten niet.
Vraagsteller:
Oké, wat nou als een persoon het (slijm) verzamelt in zijn mond?
Shaych al-Albaanie (رحمه الله):
Dit neemt dezelfde regelgeving O mijn broeder. Echter is het niet toegestaan om deze(i.e. slijm) van buitenaf te nemen omdat dit dan als eten of drinken wordt.
En wanneer het iets vies is, dan spuugt hij het uit en gooit het weg want dit is beter. Echter (nogmaals) het verbreekt het vasten niet.
Bron: silsilat al-hoeda wan-noer, bandje nr. 52, vanaf 49:50 minuten.
Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaymien (رحمه الله) werd het volgende gevraagd:

Vraag:
Wanneer ik in de ochtend op sta gedurende de Ramadaan heb erg veel last van slijm. En ik ben niet in staat om het eruit te halen waardoor het bij mij binnentreedt. Wat is hier het oordeel over?
Antwoord:
Dit is een probleem, sommigen mensen vallen in overdrijving. Sommigen mensen zeggen: ‟ik ben gestoken door een doorn en er is wat bloed uit gekomen zoals het bloed van een mug, verbreekt dit het vasten?” Nee, dit verbreekt het vasten niet! Zij zeggen dit baserend op wat? Zij baseren dit op hidjaama. En dan vragen ze of dit het vasten verbreekt?
Zo ook vragen vele mensen over een bloedonderzoek. Er wordt dan een klein beetje bloed afgenomen om vervolgens onderzocht te worden. Verbreekt dit het vasten of niet? Wij zeggen hierop: ‟Nee, dit verbreekt het vasten niet.”
Dit is geen hidjaama en valt daar ook niet onder.
Wat betreft het slijm daar hebben sommigen mensen over gehoord dat sommigen geleerden zeggen dat het doorslikken daarvan het vasten verbreekt. En het slijm wat volgens sommige geleerden het vasten verbreekt is het slijm wat zelf in de mond (bij de tong) terecht komt, vervolgens wordt het door een persoon doorgeslikt. En ik denk niet dat iemand dit zou doen. Ik denk niet dat wanneer er slijm in iemands mond komt dat hij dit dan doorslikt. Waarom? Omdat slijm vies is. Niemand zal dit slikken.
Echter bij sommigen mensen komt het slijm vanuit hun neus dalend in hun keel terecht. Vervolgens zie je dat een persoon deze slijm met kracht naar boven wil halen door te snuiven en te persen. Dit alleen om deze slijm (wat al ver is gedaald) naar boven te halen omdat hij bang is dat dit het vasten verbreekt. Dit is fout! Het slijm wat niet tot de tong komt hier is niets mis mee. Laat het gaan, het verbreekt het vasten niet. Dit valt onder het overdrijven van sommigen (algemene) mensen. En wij bedanken hen voor hun voorzichtigheid die zij hebben. Degene die de religie respecteert ook al is hij fout door middel van het overdrijven is niet zoals degene die hier niets om geeft en laks is. Echter met dit, zeggen we dat kennis een grote gunst heeft. Het is namelijk licht waarmee een persoon geleidt wordt.
Dus wij zeggen: ten eerste, slijm daar hebben de geleerden geen overeenkomst in bereikt. Want sommigen zeggen dat slijm het vasten niet verbreekt ook al komt deze in de mond terecht en wordt het doorgeslikt. Dit is één.
Ten tweede, degenen die zeggen dat slijm het vasten verbreekt die zeggen: wat het vasten verbreekt is het slijm wat in de mond terecht komt en vervolgens wordt doorgeslikt. Wat betreft datgene wat van de neus naar de keel naar binnen gaat dit verbreekt het vasten per definitie niet.
Bron: djalasaat Ramadaaniyyah, jaar 1411NH.

Shaych Mohammed bin Saalih al-`Othaymien (رحمه الله) werd ook gevraagd over het doorslikken van slijm voor de vastende persoon:
Hij (رحمه الله) antwoordde hierop:
Wanneer het slijm niet in de mond terecht komt dan verbreekt dit het vasten niet en dit is één uitspraak in de madhab. Echter wanneer deze wel in de mond terecht komt en deze vervolgens doorslikt hier zijn twee uitspraken over bij de geleerden.
Van hen (i.e. geleerden) die zeggen: het verbreekt het vasten omdat dit valt onder het eten en drinken.
En van hen die zeggen: het verbreekt het vasten niet omdat dit hetzelfde als speeksel is. En speeksel maakt het vasten niet ongeldig ook al wordt dit verzameld en vervolgens doorgeslikt. Dit maakt het vasten niet ongeldig.
En wanneer de geleerden geschillen dan keren we terug naar het boek van Allah en de soennah. En wanneer wij over deze zaak twijfelen, of dit nu een handeling van aanbidding ongeldig maakt of niet, dan is de oorsprong dat dit niet zo is. En baserend hierop is het doorslikken van slijm niet iets wat het vasten verbreekt.
Kortom een persoon dient deze slijm te laten zonder te proberen het naar boven te halen vanuit zijn keel naar zijn mond. Echter wanneer het toch in de mond terecht komt, dan dient hij dit te verwijderen (eruit halen), of hij nu aan het vasten is of niet. Maar om te zeggen dat het vasten verbroken wordt hier is bewijs voor nodig wat als argument kan worden gebruikt door een persoon wanneer hij voor Allah (عز و جل) staat (in het aantonen dat dit het vasten ongeldig maakt).
Bron: Fataawa arkaan al-islaam, blz 483.
Genomen van: http://www.sahab.net/forums/index.php?showtopic=131046&;pid=640960&st=0&#entry640960
Vertaling: Youssef aboe Safiyyah

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Werkboekje rond al hadj

Klik op deze link voor een boekje rond al hadj (Engels):    https://app.box.com/s/l8igiu47dkiywzymettoofkhnjxc26zm