http://tamammennah.blogspot.be/2009/09/blog-post_07.html
In de naam van Allaah de Barmhartige de Genadevolle.
Alle lof zij een Allaah en de vrede en de zegeningen zijn met de zegel der Boodschappers van Allaah, en met zijn familie, metgezellen en degenen die genoegen nemen met zijn leiding. Ik vroeg mijn vader -moge Allaah hem genadig zijn- :
Hoe voert de vrouw aan wie het excuus (vrijstelling) is toegekend door de Sharee'ah (d.w.z. menstruatie of postnataal bloedverlies) aanbidding uit op de Nacht van de Voorbeschikking (Laylatul-Qadr)?
En dus antwoordde hij mij, zeggende:
Door te smeken (du'aa-e), gedenken van Allaah (dhikr) en het reciteren van de Qoer-aan, en er rust geen bezwaar op haar om dat te doen. En ik denk dat jij zeker bent over het feit dat het niet afkeurenswaardig is voor de menstruerende vrouw om de Qoer-aan te reciteren. Dus dit is de uitweg vanuit één opzicht (visie).
En vanuit een ander (opzicht): het is voor de Moslim in zulke omstandigheden passend, of hij (nu) man of vrouw is, dat hij de manieren van de Profeet -vrede zij met hem- aanleert die zei:
"Grijp het voordeel van vijf vòòr vijf: jouw jeugd voordat je oud wordt, jouw gezondheid voordat je ziek wordt..." 1
Omwille van welke reden (zei hij dit)? Want in Sahieh al-Boekharie 2 is vermeld dat wanneer een moslim ziek wordt of reist, dan zal hem hetzelfde worden aangerekend (de beloning) als dat wat hij gewoonlijk kreeg voor zijn goede daden (die hij) thuis en in goede gezondheid verrichtte 3.
Dus het is aan zo'n vrouw om te profiteren (gebruik maken) van haar tijd wanneer zij schoon is en in staat is om te staan (in gebed) gedurende de laatste tien nachten, of ten minste de oneven nachten, of ten allerminste de dag of nacht van de zevenentwintigste.
Want waarlijk, wanneer Allaah -de Machtige en Majestueuze- weet dat Zijn vrouwelijke dienaar gewend was dat te doen toen zij in staat was om te staan in het gebed, (en) dan komt (zij) ineens in een toestand waarin ze geëxcuseerd is. Hij noteert voor haar wat vroeger werd genoteerd toen ze in staat van reinheid verkeerde.
Dit is een zeer belangrijk punt. Zijn vruchten zijn dat de Moslim dient te streven zoals uitgelegd werd: dat hij zijn tijd altijd in gehoorzaamheid dient door te brengen, zoveel als hij toe in staat is. Zodanig dat wanneer zijn gehoorzaamheid toeneemt en de aanbidding die hem dan voorbij gaat (te wijten aan ziek worden of reizen) alsnog genoteerd worden voor hem, zelfs als hij niet in staat is om het daadwerkelijk te verrichten.
1 Het vervolg van de hadieth is '...jouw rijkdom voor armoede, jouw vrije tijd voordat je het druk zal hebben en je leven voor de dood.' (Sahieh at-Targhieb wat-Tarhieb #3355)
2 # 2996
3De (exacte) bewoording van de hadieth luidt: "De daden van een reiziger of een zieke worden vastgelegd in overeenstemming met wat hij altijd deed toen hij niet reisde of gezond was".
إِذَا مَرِضَ الْعَبْدُ أَوْ سَافَرَ، كُتِبَ لَهُ مِثْلُ مَا كَانَ يَعْمَلُ مُقِيمًا صَحِيحًا ".
Soekaynah dochter van Mohammed Naasered-dien al-Albaanie 09/07/2009
Overgenomen van http://www.an-nasieha.nl/upload/vrouw_laylatoelQadr.pdf
Geen opmerkingen:
Een reactie posten