dinsdag 24 september 2013

Je kinderen Arabisch leren.. met plasticine!

Juwairiyah oefent Arabisch in dit boekje
Alif, Ba en Ta hadden we al behandeld. Nu was de letter Tha aan de beurt. We deden een lesje over het woordje ثعلب (vos). Zochten het woordje op op het internet en keken er een informatief filmpje voor kinderen (in het Arabisch!) over. Zodat ze het woordje en de letter niet zou vergeten.

Daarna oefenden we nog wat op de letters Ba Ta en Tha... met plasticine!



Waar moeten de stipjes? Op de letter of onder? Hoeveel moeten het er zijn, 1, 2 of 3?
Hoe ziet de letter er in het begin, midden en eine van een woord uit.

En we maakten het woordje ثعلب. 


Ik wil de moeders die niet zo goed Arabisch kunnen nog even aanmoedigen. Ikzelf ben ook niet Arabisch, maar ik leer gewoon samen met de kindjes! 
Wanneer je de Arabische taal kent opent dit zoveel deuren voor jou en je kinderen. Het zal misschien jaren duren voor je een boek van de mashaykh zal kunnen lezen, maar blijf er gewoon beetje bij beetje moeite voor doen. En vooral, vergemakkelijk het voor je kinderen, want 'jong geleerd is oud gedaan'!


8 opmerkingen:

  1. leuk idee! al ben ik niet van plan om Arabisch te gaan leren :-) Ik heb al slapeloze nachten als ik er aan denk dat ik onze kleine Frans ga moeten leren :-) Ik kom uit Nederland (getrouwd met een Belg) en heb op school maar één jaar Frans gehad, in een grijs verleden :-) En talen als Arabisch, chinees of Tamil (ik heb een vriendin die Tamil is) ziet er helemaal moeilijk uit! Succes ermee dus!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een goede methode aanschaffen met veel luistermateriaal? Als ik het even niet weet helpt een Franse vriendin via Skype. Misschien kun je al op voorhand beginnen met de vocabulaire wat uit te breiden en aan de klanken te wennen. Er staan wat links bij 'links per onderwerp': http://tonderwijs.blogspot.be/p/blog-page_18.html

      Je hebt trouwens hele leuke pins!

      Verwijderen
    2. ik voer de struisvogelpolitiek op het moment :-) Denk even niet te veel na over Frans :-) Daarbij wil ze zelf heel graag Engels leren (een groot deel van onze vrienden wonen in het buitenland, vandaar) dus een tweede taal hebben we hier wel op het programma staan. En Engels doen we inderdaad spelenderwijs, veel luisteren, Voorlezen in het Engels. Eerst maar zorgen dat de woordeschat groot wordt en ze het in zinnen kan toepassen, de rest volgt later wel.
      En merci voor het compliment over de pins :-) Ik vind Pinterest een uitkomst, zoveel toffe ideeën. Al loopt mijn hoofd er soms ook van over, dan zijn er zoveel leuke dingen over een onderwerp dat ik moeilijk kiezen kan :-)
      Ik heb vorige week trouwens ontdekt dat jullie deze blog met twee bijhouden! Leuk. Mag ik jullie linken op mijn blog? Ik heb daar al een rijtje TO blogs staan, maar wil niet zomaar linken voordat ik het even gevraagd heb.
      groetjes.

      Verwijderen
    3. Ik geloof dat je nog wel wat tijd hebt om met je hoofd in het zand te blijven zitten niet? Nog een paar jaartjes, komt wel goed inshaAllah (met Gods wil).
      Het lijkt me heerlijk voor Bloem. Mama die alle tijd neemt om haar de wonderen van de wereld te laten zien. Je kunt echt activiteiten doen die aan haar zijn aangepast en haar ritme volgen.
      Ja, we zijn met twee zodat de kindjes (en de mama's) elkaar wat kunnen aanmoedigen. Bloem mag ook altijd iets schrijven als ze wil, dan laat ik de kindjes iets te terug sturen, zullen ze zeker leuk vinden!
      Je mag ons linken op voorwaarde dat we jullie mogen linken :)

      Verwijderen
    4. Link maar :-)
      Mag ik ook vragen waar "oum" voor staat? Jullie hebben dat beide voor jullie naam staan.
      En Bloem is haar blognaam :-) Hou niet van privé gegevens op het internet :-) Maar ik heb bij jullie ook niet direct kindjes foto's gezien, dus ik denk dat we er het zelfde over denken :-)
      Bloem s pas vijf, en schrijft nog niet echt, ik heb schrijven voorlopig achterwege gelaten om het programma niet te zwaar te maken, officieel zit ze maar in het derde kleuter. Wel heb ik deze week een schrijf methode besteld. Karakter van VanIn. Ziet er mooi en eenvoudig uit, zonder onnodige krullen enzo. Wil graag dat ze netjes leert schrijven, en duidelijk. Dat is school bij de drie grote niet gelukt. Alleen het handschrift van de jongste is enigsinds leesbaar. Maar als ze wat verder is, zal ik haar zeker eens wat laten schrijven.
      groetjes weer!

      Verwijderen
    5. :) Sorry voor de late reactie, ik denk dat er iets misliep in Blogland. Ik kreeg geen melding ivm jou opmerking en nog een andere.
      Oum staat voor moeder. Ik ben dus de moeder van Abdoullah. Het is een islamitisch gebruik om je zelf moeder of vader van te noemen.

      Verwijderen
    6. Karakter ken ik nog niet. Als de boekjes aankomen laat je maar weten wat je ervan vindt! Ik gebruik de methode van Kameleon van Die Keure en daarbij zitten werkboekjes om specifiek op het geschrift te oefenen. Dat helpt wel. Ik denk dat het er ook van af hangt hoeveel aandacht je er aan besteed. Ik vind het ook belangrijk dat de kinderen mooi en duidelijk leren schrijven, dus ben ik daar meer mee bezig. Op school moet het snel gaan en is er geen tijd en ruimte om met elk kind zijn geschrift bezig te zijn.
      Zeg maar tegen Bloemetje dat we het een hele mooie blognaam vinden en in spanning afwacht op haar eerste geschreven woordjes! :)

      Verwijderen
    7. hoi, de boekjes van Karakter zijn vandaag binnen gekomen. Dat je het niet kent is niet gek, is nieuw dit jaar :-) Had het toevallig gezien op de beurs in de hallen van Kortrijk in april. Ze hebben een nieuwe methode ontwikkeld zonder veel krullen en frutsels. Daar bleek veel vraag naar omdat kinderen tegenwoordig niet meer netjes kunnen schrijven als ze het lager verlaten. Er was dus vraag naar een eenvoudige methode. Bloem heeft de boeken ingekeken en ze vind het super dat ze dat mag leren :-) Ze vind de lussen leuk :-) Alleen hebben ze twee maal het eerste werkboek gestuurd en het letterboek waar je mee begint vergeten. Heb al gebeld, en ze s-turen het gelijk na. Prima service dus bij VanIn. (verder heb ik nog geen ervaring hoor met uitgevers, alleen met methode de Haan uit Nederland, dat is ook een erg vriendelijk man aan de foon).
      groetjes weer, jullie hebben een leuke blog, met vooral ook lekkere dingen!! Die "pannenkoeken" wil ik toch eens proberen :-)

      En Bloem heeft haar blognaam te danken aan een kranten bericht dat juist voordat ik mijn blog begon voorbij kwam. Het gezin Pot uit Gent mocht hun dochtertje geen Bloem noemen van de ambtenaar van de burgerlijke stand :-) En ik geef hem gelijk :-):-):-) Je wilt toch niet dat je kind als Bloem Pot door het leven moet. Maar zo kwam ik wel op het idee :-)

      Verwijderen

Werkboekje rond al hadj

Klik op deze link voor een boekje rond al hadj (Engels):    https://app.box.com/s/l8igiu47dkiywzymettoofkhnjxc26zm