dinsdag 16 juli 2013

De verdiensten van de maand Ramadan - Shaykh 'Abd al-'Azîz ibn 'Abdillâh ibn Bâz

Van 'Abd al-'Azîz ibn 'Abdillâh ibn Bâz aan alle moslims. Moge Allah ons allen leiden om profijt te halen uit al het goede en ons te haasten om goede daden te verrichten. Amin.


Assalamu 'alaykum warahmatullahi wabarakatuhu,

O moslims, jullie bevinden je in de geweldige en gezegende maand Ramadan, de maand van vasten, qiyâm al-layl en recitatie van de Koran. In deze maand opent Allah de deur van vergeving en bevrijdt Hij Zijn dienaren van het Vuur. Ramadan is de maand van het geven van sadaqa (vrijwillige aalmoezen), een maand waarin de deuren van het Paradijs geopend zijn, beloningen van daden vermenigvuldigd worden, tegenspoed verwijderd wordt, smeekbeden verhoord , rangen verhoogd en zonden vergeven worden. Tijdens deze maand voorziet Allah (subhanahu) Zijn dienaren van alle soorten beloningen en overspoelt Hij zijn awliyâ' (vrome mensen) met zegeningen. Het is de maand waarin Allah het verrichten van de vasten tot één van de zuilen van de Islam heeft gemaakt. Ook is het de maand waarin de Profeet (sallAllahu 'alayhi wasallam) de vasten verrichtte en de mensen opdroeg hetzelfde te doen. Hij (sallAllahu 'alayhi wasallam) lichtte ons in dat al wie de vasten verricht in de maand Ramadan uit oprecht geloof en hopend op de beloning van Allah, hun voorgaande zonden zullen vergeven worden. In deze maand is er een nacht die beter is dan duizend maanden. Moslims die zichzelf het goede ervan ontzeggen, zijn waarlijk in verlies. Eer deze maand, moge Allah jullie genadig zijn, met goede intenties, door inspanningen te doen om deze vasten en qiyâm al-layl te respecteren, door te wedijveren om het goede te doen, en door oprecht berouw te tonen voor alle zonden en misdaden. Streef ernaar elkaar te adviseren en samen te werken in het goede en in vroomheid. Adviseer elkaar om het goede te bevelen en het afkeurenswaardige te verbieden., en nodig elkaar uit naar alles wat goed is om waardigheid en grote beloningen te verdienen.


In de vasten bevinden zich vele gunsten en een geweldige wijsheid :

Daartoe behoort : het zuiveren van de ziel, hem disciplineren, hem ontdoen van slechte kanten en slechte eigenschappen, zoals onbeschoftheid, ondankbaarheid en gierigheid, en hem gewend maken om goed gedrag aan te nemen, zoals geduld, verdraagzaamheid en vrijgevigheid, en ijveren om Allah te behagen en dichter bij Hem te geraken.

Tot de gunsten van de vasten (behoort ook) : dat de dienaar zichzelf leert kennen, zijn behoeften, zijn zwaktes en zijn afhankelijkheid aan zijn Heer. Het herinnert hem aan de geweldige zegeningen van Allah aan hem, en het herinnert hem aan de behoeftes van zijn arme broeders, en dat dwingt hem Allah (subhanahu) dankbaar te zijn. Hij moet Zijn zegeningen gebruiken om Hem te gehoorzamen en zijn arme broeders troosten en helpen. Allah (subhanahu wa ta’ala) verwijst naar deze gunsten in Zijn volgende vers (azza wajalla) :

O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor hen vóór jullie. Hopelijk zullen jullie Allah vrezen. ﴿ [S. al-Baqara, v. 183]

Allah wijst erop dat de moslims bevolen worden te vasten om Allah te vrezen. Dit toont aan dat de vasten een middel is om vroom te worden en om Allah te vrezen zoals Hij gevreesd moet worden. Dit wordt vertaald in het gehoorzamen van Allah en Zijn Boodschapper door Zijn bevelen en verboden in acht te nemen uit oprecht geloof, liefde voor Allah, vrees voor Hem en hoop op Zijn beloning. Op deze manier zullen dienaren gered worden van de bestraffing en woede van Allah. De vasten is een openbare uitdrukking van taqwâ die iemand dichter bij Allah (azza wajalla) brengt. Het is een middel om iemand Allah te doen vrezen in alle spirituele en wereldlijke zaken. De Profeet (sallAllahu alayhi wasallam) verwees naar enkele gunsten van de vasten toen hij zei :

O jonge mensen, al wie onder jullie in staat is om te trouwen, laat hem trouwen., want het huwelijk helpt hem om zijn blik neer te slaan en deugdzaam te blijven. En al wie niet in staat is om te trouwen, hem wordt de vasten aanbevolen, want dat zal voor hem een bescherming zijn (tegen seksuele driften).” [Al-Bukhârî 5066 en Muslim 1400]

De Profeet (sallAllahu alayhi wasallam) verduidelijkte dat de vasten een bescherming is voor de vastende, en een middel om rein en kuis te blijven. Shaytan bevindt zich in de bloedsomloop van de zoon van Adam (de mens) en de vasten vernauwt de aders en herinnert hem aan Allah en Zijn Grootsheid en daardoor vermindert de macht van shaytan en wordt het geloof verstevigd. De vasten moedigt goede daden aan en vermindert de slechte.

Wat ook tot de gunsten van de vasten behoort : de reiniging van het lichaam van gifstoffen, het maakt je gezond en krachtig, zoals bevestigd is door vele artsen. De vasten heeft dokters geholpen om vele ziekten te genezen. Allah (subhanahu) stelt in de Edele Koran dat Hij de vasten voor ons heeft voorgeschreven zoals Hij het heeft voorschreven voor degenen vóór ons en Hij (subhanahu) verduidelijkt dat de moslim verplicht zijn om te vasten in de maand Ramadan. De Profeet (sallAllahu alayhi wasallam) lichtte ons in dat de vasten van de maand Ramadan één van de vijf zuilen van de Islam is. Allah (ta’âlâ) zegt :

O jullie die geloven, het vasten is jullie verplicht, zoals het ook verplicht was voor hen vóór jullie. Hopelijk zullen jullie Allah vrezen. (Vast) een vastgesteld aantal dagen… ﴿ [S. al-Baqara, v. 183-184]    totdat Hij zegt (azza wajalla) : ﴾ De maand Ramadan is het waarin de Koran is neergezonden, als Leiding voor de mensheid en als duidelijke bewijzen van de Leiding en de Furqân. Wie van jullie aanwezig is in de maand, laat die dan vasten. Maar wie ziek is of op reis, dan is er een aantal andere dagen (om de vasten in te halen). Allah wenst voor jullie het gemakkelijke en Hij wenst niet voor jullie het ongemak. En maak het aantal (dagen) vol en prijs de Grootheid van Allah omdat Hij jullie Leiding schonk. Hopelijk zullen jullie dankbaar zijn. ﴿ [S. al-Baqara, v. 185]

En in de sahîhayn is overgeleverd op gezag van Ibn ‘Umar (radiyAllahu ‘anhumâ) dat de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wasallam) zei :

De Islam is gebouwd op vijf (zuilen) : de getuigenis dat er geen god (aanbidding waard is) behalve Allah en dat Muhammad de Boodschapper van Allah is, het verrichten van het gebed, het geven van de zakat, de vasten van Ramadan en de bedevaart naar het Huis.” [Al-Bukhârî 8 en Muslim 16]

O moslims, de vasten is een goede daad waarvoor een geweldige beloning bestaat, in het bijzonder de vasten van de maand Ramadan die Allah verplicht heeft gemaakt voor Zijn dienaren en er een middel van heeft gemaakt om succes toegekend te krijgen. Het was authentiek overgeleverd dat de Profeet (sallAllahu alayhi wasallam) zei :

Allah ta’âlâ zei : Elke daad van de zoon van Adam is voor hem. Elke goede daad wordt van tien tot zevenhonderd keer vermenigvuldigd, behalve voor vasten, want dat is uitsluitend voor Mij en Ik zal er de beloning voor geven. Een persoon die vast, laat zijn verlangens, voedsel en drinken achterwege voor Mij. Een persoon die vast, heeft twee heuglijke momenten : een wanneer hij zijn vasten verbreekt en een andere wanneer hij zijn Heer ontmoet. Voorwaar, de slechte geur uit de mond van de vastende is geliefder bij Allah dan de geur van musk.” [Al-Bukhârî 1904]

En in de sahîh staat dat de Profeet (sallAllahu alayhi wasallam) zei :

Wanneer (de maand) Ramadan aanbreekt, worden de poorten van het Paradijs geopend, worden de poorten van het Vuur gesloten en worden de duivels vastgeketend.” [Al-Bukhârî 1899 en Muslim 1079]

At-Tirmidhî en Ibn Mâjah leveren over dat de Profeet (sallAllahu alayhi wasallam) gezegd heeft :

Op de eerste nacht van de (maand) Ramadan worden de duivels en de (opstandige) jinns vastgeketend. De poorten van het Paradijs worden geopend en geen enkel van haar poorten wordt gesloten. En de poorten van het Vuur worden gesloten en geen enkel van haar poorten wordt geopend. Een roeper schreeuwt uit : ‘O zoeker van het goede, ga door. O zoeker van het slechte, hou op.’ En Allah verlost wie Hij wil uit het Vuur, en dit gebeurt elke nacht.” [At-Tirmidhî 682 en Ibn Mâjah 1642]

En op gezag van ‘Ubâda ibn as-Sâmit (radiyAllahu anhu) is overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (sallAllahu alayhi wasallam) gezegd heeft :

De Ramadan is tot jullie gekomen als een maand van zegening waarin Allah jullie overstelpt (van Zijn gunsten), Zijn Genade over jullie uitspreidt, zonden vergeeft en smeekbeden beantwoordt. Allah (ta’ala) kijkt naar jullie wedijver en spreekt trots over jullie tegen de engelen. Dus toon Allah het goede van julliezelf, want de ellendige is degene die zichzelf ontdoet van de Genade van Allah (in deze maand).” (In “Majma’ az-Zawâ’id” door al-Haythamî 3/142 toegeschreven aan at-Tabarânî in “Al-Kabîr”)

Het was overgeleverd op gezag van Abû Hurayra (radiyAllâhu ‘anhu) dat de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wasallam) zei :

Allah heeft jullie opgelegd de maand Ramadan te vasten en ik heb het een Sunna voor jullie gemaakt om gedurende (die maand) Qiyâm al-Layl te verrichten. Al wie de vasten en Qiyâm al-Layl verricht uit oprecht geloof en hopend om de beloning van Allah te bekomen (en niet gewoon om te pochen en als uiterlijk vertoon), zal er even zondeloos uitkomen als een pasgeboren kind.” [Ahmad 1663 en an-Nasâ’î 2210]

Qiyâm al-Layl heeft geen specifiek aantal rak’ât. De Profeet (sallAllâhu ‘alayhi wasallam) heeft geen bepaald aantal rak’ât vastgesteld voor zijn gemeenschap, maar hij spoorde hen aan om de Qiyâm van Ramadan te verrichten zonder een vast aantal rak’ât te bepalen. Wanneer de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wasallam) gevraagd werd over Qiyâm al-Layl, zei hij :

(Qiyâm al-Layl wordt verricht) twee rak’ât, (dan) twee rak’ât (enzovoorts). En als iemand van jullie vreest dat de dageraad (zal aanbreken), laat hem dan één rak’a bidden en dat zal voor hem oneven maken wat hij al gebeden had.” [Al-Bukhârî 991 en Muslim 749]

Dat toont de flexibiliteit in deze zaak aan. Het is toegestaan om twintig rak’ât en dan af te sluiten met drie rak’ât als witr. Evenzo is het toegestaan om tien rak’ât te verrichten en af te sluiten met drie rak’ât als witr, en het is toegestaan om acht rak’ât te bidden en af te sluiten met drie rak’ât als witr. Het is toegestaan om de aantal rak’ât te vermeerderen of te verminderen, maar het is verkieslijk om het voorbeeld van de Profeet (sallAllâhu ‘alayhi wasallam) te volgen. Hij had de gewoonte acht rak’ât te verrichten, de taslîm te zeggen na elke twee rak’ât, en dan af te sluiten met drie rak’ât als witr, terwijl hij eerbied, rust en tartîl in recitatie (trage recitatie) in acht nam.

En het is (authentiek) gevestigd in de sahîhayn op gezag van ‘Â’isha (radiyAllahu anhâ) dat ze zei :

De Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wasallam) verrichtte niet meer dan elf rak’ât in Ramadan noch op een ander moment. Hij bad vier (rak’ât), maar vraag niet hoe uitmuntend en lang ze waren. Dan bad hij vier (rak’ât), maar vraag niet hoe uitmuntend en lang ze waren. En dan bad hij drie (rak’ât).” [Al-Bukhârî 1147-2013-3569 en Muslim 1211]

En in de sahîhayn is op haar gezag (radiyAllahu anhâ) overgeleverd dat :

De Profeet (sallAllahu ‘alayhi wasallam) ’s nachts tien rak’ât bad. Hij verrichtte de taslîm na elke twee (rak’ât) en hij maakte ze oneven met één (rak’a als witr).” [Muslim 1211]

Het was ook authentiek gevestigd in andere hadiths dat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wasallam) in sommige nachten (Qiyâm al-Layl) verrichtte met minder (rak’ât) dan dat. En er is ook authentiek gevestigd dat hij (sallAllahu ‘alayhi wasallam) op sommige nachten dertien rak’ât bad, waarbij hij taslîm zei na elke twee (rak’ât). Deze authentieke hadiths over de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wasallam) bewijzen dat de kwestie van Qiyâm al-Layl flexibel is, met de lof van Allah, en dat er geen beperkt aantal is waarbuiten de rest niet toegelaten is. Dit behoort tot de Gunst en de Barmhartigheid van Allah, Hij maakt het gemakkelijk voor Zijn dienaren tot elke moslim doet waartoe hij in staat is, zowel tijdens Ramadan als de andere maanden.

Moslims moeten weten dat het voorgeschreven is, wanneer ze Qiyâm al-Layl in Ramadan verrichten of eender welk gebed, dat ze dit doen met kalmte en nederigheid wanneer ze staan, buigen, knielen en de Koran reciteren. Je hoort je niet te haasten, gezien de ziel van het gebed is om het te verrichten zoals Allah ons heeft bevolen het te verrichten, en dat is om oprecht en nederig te zijn, te hopen op de Beloning van Allah, Hem te vrezen, en een aandachtig hart te hebben. Zoals Allah (subhânahu) zegt :

Waarlijk, de gelovigen slagen. Degenen die nederig zijn in hun gebed. ﴿ [S. al-Mu’minûn, v. 1-2]

De Profeet (sallAllahu ‘alayhi wasallam) zei :

Mijn oogappel is het gebed.” [Ahmad 13623 en an-Nasâ’î 3940]

En tegen degene die zijn gebed niet goed verrichtte, zei hij :

Wanneer je rechtstaat om het gebed te verrichten, verricht dan de rituele wassing zoals het hoort, richt je naar de Qibla, zeg de takbîr, reciteer wat je kent van de Koran, buig dan tot je op je gemak staat, hef je op tot je terug rechtstaat, kniel dan tot je op je gemak bent, hef dan je hoofd op tot je op je gemak zit, kniel dan tot je op je gemak bent en doe dat in het hele gebed.”[Al-Bukhârî 6251 en Muslim 397]

Vele mensen verrichten de Qiyâm van Ramadan zonder (de betekenis ervan) te vatten en zonder kalmte. Ze haspelen het af en dat is niet toegestaan. Het is eerder munkar en het maakt het gebed ongeldig, gezien rust een pijler van het gebed is die verplicht is zoals aangetoond is in de hierboven vermelde hadith. Daarom moet hiervoor opgepast worden. Daarover werd ook overgeleverd dat (de Profeet sallAllahu ‘alayhi wasallam) zei :

De slechtste van de dieven is degene die steelt van zijn gebed.” Ze zeiden : “O Boodschapper van Allah, hoe stelen ze van hun gebed ?” Hij zei : “Hij vervolmaakt zijn buiging en zijn knieling niet (naar behoren)” [Ahmad 22136 en Mâlik 403 en ad-Dârimî 1328]

Het is ook authentiek overgeleverd dat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wasallam) degene die zijn gebed afhaspelde opdroeg om het opnieuw te verrichten. O moslims, eer dus jullie gebed en verricht het zoals Allah heeft opgedragen. Grijp dus de kans van deze geweldige maand – moge Allah jullie genadig zijn – door haar te eren met alle soorten van aanbidding en daden die je dichter bij Allah brengen.

Haast je naar de gehoorzaamheid (aan Allah) want dit is een geweldige maand waarvan Allah een gelegenheid heeft gemaakt voor Zijn dienaren om te wedijveren in goede daden en in daden van gehoorzaamheid aan Hem. Vermeerder daarin, moge Allah je barmhartig zijn, de gebeden, de aalmoezen en de lectuur van de Edele Koran, met overpeinzing en begrip, de tasbîh, tahmîd, tahlîl, takbîr en istighfâr. Vermeerder de vrede en zegeningen over de Boodschapper van Allah (sallAllâhu ‘alayhi wasallam) en toon goedheid tegenover de armen, behoeftigen en wezen, want de Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wasallam) was de meest vrijgevige van de mensen, en hij was zelfs nog vrijgeviger tijdens de Ramadan. Doe hem dus na, moge Allah jullie barmhartig zijn, door de vrijgevigheid en goedheid te verdubbelen tijdens de maand Ramadan. Help jullie arme broeders de vasten en de qiyâm te verrichten en hoop op de beloning van de Koning, de Alwetende. Bescherm jullie vasten tegen de zonden die Allah verboden heeft en de ongehoorzaamheden, want het is authentiek overgeleverd dat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wasallam) gezegd heeft :

Wie valse getuigenissen en het daarnaar handelen en de onwetendheid niet achterwege laat, Allah heeft het niet nodig dat hij zijn eten en drinken laat.” [al-Bukhârî 1903]

En hij (sallAllahu ‘alayhi wasallam) zei :

De vasten is een schild. Wanneer één van jullie vast, moet hij onbeleefde praat en twisten achterwege laten. En als hij uitgelokt wordt, moet hij zeggen : ‘Ik ben aan het vasten.’ ” [al-Bukhârî 1904]

En er is overgeleverd dat hij (sallAllahu ‘alayhi wasallam) zei :

Vasten is niet het afstand nemen van eten en drinken, het is eerder het laten van zinloze en onbeleefde praat.” [al-Hâkim 1604 en Ibn Khuzayma 1995]

Ibn Hibbân heeft overgeleverd in zijn Sahîh op gezag van Abû Sa’îd (radiyAllahu anhu) die zei : De Boodschapper van Allah (sallAllahu ‘alayhi wasallam) heeft gezegd :

Wie vast in Ramadan en haar grenzen kent zonder ze te overschrijden en in acht neemt wat in acht dient genomen te worden, zal zijn voorgaande (zonden) vergeven zien.” [Ahmad 11130]

En Jâbir ibn ‘Abdillâh al-Ansârî (radiyAllahu ‘anhumâ) zei :

Als je vast, laat dan je gehoor, je zicht en je tong ook vasten van leugens en verboden. Laat achterwege wat je buurman schaadt, wees gekenmerkt door plechtigheid en kalmte en zorg ervoor dat je vastendag niet lijkt op de dag waarop je niet vast.” [Musannaf Ibn Abî Shayba 8981]

Tot de belangrijkste zaken die moslims zouden moeten onderhouden in de Ramadan en in andere maanden, behoren de vijf gebeden op hun tijdstip. Het gebed is het grondbeginsel van de Islam en de grootste zuil na de twee getuigenissen. Allah heeft haar groots gemaakt en heeft haar meermaals vermeld in Zijn grootse Boek en Hij (ta’âlâ) zegt :

Waak over de gebeden en (in het bijzonder) het middelste gebed en sta voor Allah in nederigheid. ﴿ [S. al-Baqara, v. 238]

En Hij (ta’âlâ) zegt :

Verricht het gebed, geef de zakat en gehoorzaam de Boodschapper, opdat jullie genade krijgen. ﴿ [S. an-Nûr, v. 56]

Er zijn vele verzen over dit onderwerp. De Profeet (sallAllahu ‘alayhi wasallam) zei :

Het pact (dat een onderscheid maakt) tussen ons en tussen hen, is het gebed en wie het achterwege laat, wordt ongelovig.” [Ahmad 22428 en at-Tirmidhî 2621 en Ibn Mâjah 1079]

En het is authentiek overgeleverd dat hij (sallAllahu ‘alayhi wasallam) gezegd heeft :

Voor al wie waakt over het gebed, zal het een licht en een bewijs en een redding zijn op de Dag des Oordeels. En voor al wie er niet over waakt, zal het geen licht, geen bewijs en geen redding zijn en hun Dag des Oordeels zal met Fir’awn, Hamâm, Qârûn en Ubayy ibn Khalaf zijn.” [Ahmad 6540 en ad-Dârimî 2721]

Eén van de belangrijkste verplichtingen voor mannen met betrekking tot het gebed is dat ze verplicht zijn om het in gemeenschap te verrichten. Het was overgeleverd dat de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wasallam) zei :

Al wie de oproep hoort en er niet naartoe komt, er is geen gebed voor hem, behalve met een excuus.” [Ibn Mâjah 793]

Een blinde man kwam naar de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wasallam) en zei : “Mijn huis is ligt ver van de moskee en ik vind niemand die me erheen kan brengen. Is het mij toegestaan mijn gebed thuis te verrichten?” De Profeet (sallAllahu ‘alayhi wasallam) zei dan : “Hoor je de oproep tot het gebed ?” De man zei : “Ja.” En de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wasallam) zei daarop : “Beantwoord hem dan.” [Muslim 653 en an-Nasâ’î 850]

Ook zei ‘Abdullah ibn Mas’ûd (radiyAllahu anhu) :

Ik heb de tijd gezien waarin niemand achterwege liet om het bij te wonen, behalve een hypocriet die welbekend was voor zijn hypocrisie. ” [Muslim 654 en Abû Dâwud 550 en Ibn Mâjah 777 en Ahmad 1/415]

Vrees dus Allah in jullie gebeden, o dienaren van Allah, en hou eraan vast deze in gemeenschap te verrichten en adviseer elkaar onderling om dat te doen in Ramadan en de andere (maanden) om vergiffenis te krijgen, je beloning vermenigvuldigd te zien, te ontsnappen aan de Toorn en bestraffing van Allah, en jezelf te onderscheiden van de vijanden van Allah onder de hypocrieten.

Zakat is de belangrijkste daad van aanbidding na het gebed. Het is de derde zuil van de Islam en wordt in het Boek van Allah (‘azza wajalla) en de Sunna van Zijn Boodschapper (sallAllahu ‘alayhi wasallam) altijd samen met het gebed vermeld. Verheerlijk het dus zoals Allah het verheerlijkt heeft en haast je ertoe het uit te geven op het moment dat het gegeven moet worden, aan degenen die het verdienen, uit oprecht geloof in Allah, vrijgevigheid en dankbaarheid voor Degene Die ons begunstigt.

Weet dat zakat jou en je geld zuivert en dat het een middel is om Degen te bedanken Die jou met het geld begunstigd heeft. Ze is ook een troost voor jullie arme broeders, zoals Allah ‘azza wa jalla heeft gezegd :

Neem van hun bezittingen de zakat, jij reinigt en zuivert hen daarmee. ﴿ [S. at-Tawba, v. 103]

En Hij (subhanahu) zei :

Werk, o familie van Dâwud, uit dankbaarheid. Maar weinigen van Mijn dienaren zijn dankbaren. ﴿ [S. Saba’, v. 13]

De Profeet (sallAllahu ‘alayhi wasallam) gaf richtlijnen aan Mu’âdh ibn Jabal (radiyAllahu anhu) toen hij hem naar Jemen stuurde. Hij zei :

Je gaat naar een gemeenschap van de Mensen van het Boek, dus nodig hen eerst uit om te getuigen dat er geen godheid (aanbidding waardig) is behalve Allah en dat Muhammad de Boodschapper van Allah is. Als ze dit aanvaarden, licht hen dan in dat Allah hen vijf gebeden heeft opgedragen om dag en nacht te verrichten. Als ze dat aanvaarden, vertel hen dan dat Allah hen de zakat verplicht heeft gemaakt, die genomen wordt van de rijken onder hen en besteed wordt aan de armen onder hen. Als ze zich daaraan onderwerpen, weerhoud jezelf er dan van om hun dierbaarste bezittingen aan te raken en vrees de smeekbede van de onderdrukte, want niets staat tussen Allah en haar.” [al-Bukhârî 1496 en Muslim 19 en an-Nasâ’î 2522]

In deze maand moet de moslim vrijgevig zijn en uitgeven wat ze kunnen, en veel aandacht besteden aan de armen en zij die niet (durven) bedelen om hen te helpen de vasten en qiyâm te verrichten. Zo volgen ze de weg van de Profeet (sallAllahu ‘alayhi wasallam), verzoeken ze de tevredenheid van Allah (subhânahu) en danken ze Hem voor Zijn gunsten. Allah (subhânahu) heeft Zijn spenderende dienaren een grote beloning en compensatie beloofd. Hij (subhânahu) zegt :

En wat jullie vooruitzenden voor julliezelf aan goede daden, jullie zullen het bij Allah aantreffen. Het is een betere en grotere beloning. ﴿ [S. al-Muzzammil, v. 20]

En Hij (ta’âlâ) zegt :

En wat jullie ook aan bijdragen uitgeven, Hij zal het vergoeden. En Hij is de Beste der Voorzieners. ﴿ [S. Saba’, v. 39]

Pas op, moge Allah jullie genadig zijn, voor alles wat je vasten negatief zou kunnen beïnvloeden, je beloning verminderen, of de Toorn van Allah zou kunnen doen oplopen, zoals ribâ (woekerrente), zinâ (ontucht), diefstal, onrechtmatige moord, het toe-eigenen van de bezittingen van wezen, alle soorten van onrecht tegenover een persoon, zijn bezittingen of zijn eer, bedrog in transacties, verraad in wat je toevertrouwd is, ondankbaarheid tegenover de ouders, het verbreken van familiebanden, wrok en vijandigheid zonder recht van Allah subhânahu, het drinken van benevelende dranken en soorten drugs – zoals hasjiesj en tabak - , roddelen en lasteren, liegen, valse getuigenissen, valse beweringen, meineed, het scheren of inkorten van de baard, de snor lang laten worden, hoogmoed, isbâl in de kledij (deze tot onder de enkels laten komen), het beluisteren van zang en muziekinstrumenten, de tabarruj van vrouwen (alles wat de islamitische hijab overtreedt, zoals nauw aansluitende kledij, hoge hakken, zichtbare juwelen en make-up, …), zichzelf niet bedekken voor mannen, het imiteren van de ongelovige vrouwen in het dragen van korte en onthullende kledij, en andere dingen dan dat die Allah en Zijn Boodschapper (sallAllahu ‘alayhi wasallam) verboden hebben.

Deze zonden, die we vermeld hebben, zijn altijd en overal verboden, maar zijn nog meer verboden en zwaarder tijdens Ramadan omwille van de heiligheid van deze maand. O moslims, vrees Allah en vermijd wat Hij en Zijn Boodschapper verboden hebben. Wees standvastig in de gehoorzaamheid van Allah in Ramadan evenals andere maanden. Adviseer en help elkaar daartoe. Beveel elkaar het goede en verbied elkaar het slechte om zo eer, geluk, waardigheid en redding te winnen in deze wereld en in het Hiernamaals. Moge Allah ons en jullie en de rest van de moslims beschermen tegen hetgeen Zijn Woede veroorzaakt. En moge Allah van ons allen onze vasten en onze qiyâm aanvaarden, de (zaken van de) bevelhebbers van de moslims rechtzetten en door middel van Zijn religie verdedigen en Zijn vijanden verslaan. Moge Allah ons allen leiden om Zijn religie te vatten, er stevig aan vast te klampen, ernaar te oordelen in al onze zaken. Want voorwaar, Hij is Machtig over alle zaken.

Vrede en zegeningen zijn met Zijn dienaar en Boodschapper, onze Profeet Muhammad, en met zijn familie en Metgezellen en al wie zijn weg volgt tot de Dag des Oordeels. Assalamu 'alaykum warahmatullahi wabarakatuhu.

Algemeen voorzitter van de Departementen van Wetenschappelijk Onderzoek, Uitvaardigen van Fatwa’s, Da’wa en Leiding.

[Bron : Majmû’ fatâwâ wa maqâlât 15/22-37]



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Werkboekje rond al hadj

Klik op deze link voor een boekje rond al hadj (Engels):    https://app.box.com/s/l8igiu47dkiywzymettoofkhnjxc26zm